۱۳۸۸ آبان ۵, سه‌شنبه

متوسط

من متوسطم. از خانواده ی متوسطی آمده ام. یعنی به من گفته اند که این را بگویم. و اگر کسی اصرار کرد بگویم متوسط بالا. مادرم اصرار داشت بگویم متوسط بالا. و اینکه بگویم پدرم طراح است. قدیم ها کارگر بوده، وقتی تحصیلات ابتدایی را تمام کرده بوده است. اما خودش هنوز می گوید کارگر است. وقتی هم در کنفرانسی دعوتش کردند پای مقاله اش نوشت که کارگر است. اما برنامه ریزان کنفرانس هم جلوی اسمش نوشتند تکنیسین. انگار آنها هم می خواستند متوسط باشند، متوسط بالا. من دوستی داشتم که خیلی بالا بود، اما خودش رویش نمی شد بگوید بالاست. و دوستی داشتم که خیلی پایین بود، و می گفت متوسط پایین است. و من فکر می کردم ایران هم که در میانه ی شمالی است، یک جورهایی می شود متوسط بالا. در پرونده ی بهداشتی ام هم همه اش نوشته بود متوسط یا خوب، نظم، بازی، اخلاق. و اینجوری من متوسط ماندم. نمی دانستم چطور می شود متوسط نبود. می گفتند باید کسی را بشناسی. مثلا همسایه ای که متوسط نیست. ولی ما درست وسط نظام آباد و گرگان بودیم، بین متوسط پایین و متوسط بالا. و همیشه سعی می کردیم مسیرمان از متوسط بالا باشد. خانه مان هم بین یک خیابان و یک کوچه ی بن بست مانده بود. از در کوچه می رفتم تا با متوسط های پایین بازی کنم، و از در خیابان راهم را از میان متوسط های بالا به دانشگاه باز می کردم، که بالا بود. اما حقوق ام می گفت هنوز متوسطی. حتی حقوق اجتماعی ام هم متوسط ماند. حالا وقتی قهوه چی می پرسد قهوه را تو چه لیوانی بریزد می گویم متوسط. وقتی اغذیه فروش می پرسد چه اندازه لقمه پیچی می خواهی، می گویم متوسط. طعم همه ی غذاها و میزان خواب و حد استرس و شدت درد و خورگی روح و همه و همه شده است متوسط. من به همه می گویم متوسط بالا، ولی خودم هم نمی دانم مرز بالا و پایین کجاست. حالا همه ی فکر و ذکرم این است که مرگ متوسط چه شکلی است، چطور می شود عوضش کرد، بدون اینکه لازم باشد کسی را بشناسی که متوسط نیست.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

فکر کنم شکل مرگ متوسط شکل غالب مرگهاییست که اطرافمان میبینیم یا میشنویم احتمالا انتهای یک زندگی متوسط. به این دلیل است که می اندیشم عوض کردن نوع مرگ از متوسط به گونه ای دیگر بعد از یک زندگی متوسط قابل حصول نباشد. برای عوض کردن شکل مرگ متوسط حتما و الزاما باید شکل زندگی منتهی شده به آن را از متوسط تغییر داد.هیچ راه میانبر یا آسانتری وجود ندارد. سپیده

ناشناس گفت...

فکر کنم شکل مرگ متوسط شکل غالب مرگهاییست که اطرافمان میبینیم یا میشنویم احتمالا انتهای یک زندگی متوسط. به این دلیل است که می اندیشم عوض کردن نوع مرگ از متوسط به گونه ای دیگر بعد از یک زندگی متوسط قابل حصول نباشد. برای عوض کردن شکل مرگ متوسط حتما و الزاما باید شکل زندگی منتهی شده به آن را از متوسط تغییر داد.هیچ راه میانبر یا آسانتری وجود ندارد. سپیده