۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

جغرافیای آمریکا

اقلیم یا جغرافیای طبیعی
دانشگاه در ولایتی است فقیر و مذهبی٬ با آب و هوایی آلوده از کاربرد بی‌رویه سموم کشاورزی و دامداری.
مردم‌ یا جغرافیای انسانی
مردم ولایت بیشتر کم دانش‌اند٬ از خانواده‌هایی پرجمعیت٬ با نوجوانانی باردار٬ بسیاری از مهاجران و آوارگان بدون حقوق شهروندی٬ و بدون دسترسی به آب آشامیدنی٬ مسکن٬ بهداشت٬ کار٬ و جز آن.
سیاست یا جغرافیای سیاسی
نماینده مجلس منتخب مردم مردی است از خانواده‌ای مزرعه‌دار و پولدار٬ مسیحی تبار٬ دست راستی٬ طرفدار جنگ و شکنجه در همه‌ی گوشه و کنارهای جهان٬ مخالف اتحادیه‌های کارگری و بیمه‌های اجتماعی و بازنشستگی٬ هوادار پولداران و صاحبان صنایع و مزارع آلوده کننده٬ و مخالف برنامه‌های محیط زیستی و پروژه‌های عمرانی.
اجتماع یا جغرافیای اجتماعی
دانشگاهیان و فرهیختگان شهر بنا بر پیشینه‌ی فرهنگی و اجتماعی خود سلیقه‌های مختلفی دارند. اما اغلب باور دارند که چیزی قابل تغییر نیست و دلشان خوش است به اینکه درسی بدهند و پروژه‌ در دست اجرا را تمام کنند و شاید آخر هفته کار خیری هم در کلیسای محل انجام دهند.
ارتباطات یا جغرافیای منطقه‌ای - جهانی
در این شهر کسی با شنیدن سخنان نماینده مجلس که عضو - به اقرار خود بی تجربه‌ی - کمیته جاسوسی مجلس هم هست و همه‌ی‌ جهان - شامل ایران و روسیه و مکزیک و ونزوئلا و کره و چین و جز آن - را دشمن آمریکا می‌داند و مسئله‌ای حاد که باید از سر راه برداشته شود مشکلی ندارد. حالا یا با تلفن‌شان بازی می‌کنند٬ یا با او موافق‌اند٬ و یا جرات حرف زدن ندارند و غیر قابل تغییر بودن اوضاع را بهانه می‌کنند.
تغییر یا تاریخ جغرافیای آینده
اما در این شهر باب نیست کسی در پاسخ نماینده مجلس اشاره کند به مفاهیم و واژه‌های تئوری ترس و پیشینه‌ی آن در آلمان نازی٬ یا قتل عام بومیان و بردگی سیاهان و استثمار آمریکای لاتین٬ یا کشتار مردم توکیو با بمب آتش‌زا و مردم هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتمی و مردم ویتنام با بمب شیمیایی٬ یا ریختن پول پروژه‌های عمرانی به جیب اسلحه سازها٬ و جز آن. وقتی هم کسی این کار را می‌کند با دیده‌ی حیرت به او نگاه می‌کنند٬ چه از سر تحسین و چه از سر تنفر.
آمریکا یا جغرافیای ترس و شکنجه و مرگ
در این شهر گویا بسیار معمول است که نماینده مجلس و عضو کمیته جاسوسی با همین دو کلمه حرف حساب لب ورچیند و مسئول دفترش بخواهد از ته و توی کار طرف سردرآورد.
کلیدواژه‌ها
فقر - مذهب - آلودگی - بی‌سوادی - جمعیت بی‌سامان - نبود آب و بهداشت و مسکن و کار - دست راستی - پول - جنگ - شکنجه - نبود حقوق کار و بیمه و بازنشستگی - بحران محیط زیست - جاسوسی - دشمن‌تراشی - قتل عام - بردگی - استثمار - بمب آتش‌زا - بمب اتمی - بمب شیمیایی - تجارت اسلحه - مرگ - آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: