۱۳۹۱ تیر ۱, پنجشنبه

بردلی منینگ

خبر حمایت گروه های بین المللی از حقوق بشر در کشورهای جهان سوم بخش ثابت رسانه های خبری اروپایی و آمریکایی است. محکومین و محرومین این کشورها نیز البته سپاسگزار چنین حمایت هایی هستند. در ایران اما حمایت کشورهای اروپایی و آمریکایی سمت و سوی دیگری یافته است و اغلب به جای اینکه شامل کارگران و دانشجویان دربند ایرانی شود شامل کارمندان و حقوق بگیران پلیس فدرال و سازمان جاسوسی آمریکا می شود که در حین قاچاق سیگار یا گذر غیر قانونی از مرز یا کشتار شهروندان ایرانی دستگیر می شوند. 
اما این سکه روی دیگری هم دارد. تشکل های سیاسی و دانشجویی ایران که زمانی به همبستگی شان با خلق های جهان می بالیدند در زیر فشار حکومت خرد شدند و از انتقال تجربه ی خود به جنبش های امروز بازماندند. جنبش سبز نیز در چند سال اخیر آنچنان در بند مسایل ویژه ی خود بوده است که از دفاع از حقوق کارگران ایرانی نیز بازمانده است، چه برسد به حقوق خلق های جهان. و سرانجام نسل نوپای ایران که خود را برای رهبری فردا آماده می کند بیشتر به تبادل پیوندهای مجازی دوستی با مردم اشغالگر تمایل دارد تا حمایت از زندانیان دولت های اشغالگر.
بردلی منینگ (Bradley Manning) سرباز آمریکایی است که به خاطر افشا کردن جنایت های ارتش آمریکا دستگیر، شکنجه و زندانی شده است. افشاگری جنایت در قانون آمریکا جرم نیست. از آن گذشته سربازان در آمریکا سوگند وفاداری به قانون اساسی یاد می کنند نه به دولت یا رییس جمهور. با این همه این سرباز آمریکایی در آستانه رویارویی با دادگاه نظامی است، و هیچکس در آمریکا، حتی وکلای مدافعش جرات ندارند آزادی وی را بر اساس قانون طلب کنند. دفاعیه وکلا بر اساس این ادعا استوار شده است که بسیاری از سربازان دیگر هم به اطلاعاتی که منینگ در اختیار داشته دسترسی داشته اند. درست مثل بقیه کشورهای جهان، هیچکس نمی تواند به دیکتاتور لقب جنایتکار بدهد.
بسیاری از رسانه های ایرانی خارج از کشور پیگیر آزادی آن سه آمریکایی متهم به جاسوسی شدند که در هنگام عبور از مرز بازداشت شده بودند. اما در نهایت شگفتی کلامی جز اخبار رسمی دولت آمریکا درباره منینگ درج نکرده اند. به نظر می رسد جنبش ایران به جای همبستگی با جنبش مردم آمریکا، دلبند دولت آمریکا شده است. تا زمانی که وهم دمکراسی آمریکایی برای ایرانیان فرونریزد، مردم سالاری واقعی در ایران پای نخواهد گرفت. خطر واقعی در ایران شکست جنبش سبز نیست، آن است که آمریکایی ها جنبش را پس از پیروزی بربایند، آنچنان که در مصر و یمن و کشورهای دیگر روی داد. همبستگی با جنبش های مردمی جهان بهترین راه مراقبت از یک جنبش محلی است. از بردلی منینگ حمایت کنید.

هیچ نظری موجود نیست: